Turystyka – Rower

W Jarocinie i okolicach znajdziecie kilka ścieżek rowerowych, ciągów rowerowo-pieszych i chodników z dopuszczonym ruchem rowerowym, które ułatwiają poruszanie się rowerzystom. Zapraszamy na wyprawy rowerowe po Gminie Jarocin!

Wypożyczalnia rowerów turystycznych
ZAZ „Promyk”
Żerków, ul. Jarocińska 35A
tel. 62 740 20 50, 667 671 615
www.zaz-promyk.pl

Rowerowym szlakiem przez Gminę Jarocin
Transwielkopolska Trasa Rowerowaz Miłosławia do Żerkowa
z Jarocina: do Mieszkowa i Radlinado Słupido Wilkowyido Witaszycdo Zakrzewa i Goliny
szlakiem jarocińskich murali

TRANSWIELKOPOLSKA TRASA ROWEROWA
Odcinek południowy Poznań – Siemianice

POGORZELICA – Śmiełów – Żerków – Pawłowice – Stęgosz – Radlin – Wilkowyja – Annapol – Jarocin – Wola Książęca – Twardów – KURCEW (38,6 km)

Ruszamy od promu w Pogorzelicy, za przystankiem PKS w lewo. Betonowym mostkiem przekraczamy rzeczkę Odczepichę, a potem kierujemy się w lewo, mało uczęszczanymi asfaltowymi drogami, aż do Śmiełowa. Po dotarciu do skrzyżowania w kształcie litery T, skręcamy w prawo. Kilkaset metrów przed mostami na Lutyni, w otoczeniu 5 pomnikowych dębów, znajduje się głaz upamiętniający pobyt Adama Mickiewicza na Ziemi Żerkowskiej w 1831r. W Śmiełowie po lewej – pałac Gorzeńskich z 1797 r., a wokół niego urokliwy park krajobrazowy. Dalej szlak wiedzie szosą na Żerków – stromo na wzniesienia masywu Łysej Góry (161 m n.p.m.), gdzie znajduje się punkt widokowy na panoramę Pradoliny Warciańsko-Odrzańskiej. Sam szczyt umiejscowiony jest w lesie, ok. 1,5 km na południowy wschód, przy szlaku zielonym) W Żerkowie zobaczymy neobarokowy kościół ewangelicki z 1904 r. w którym mieści się „Galeria Żerków”. Nad miastem króluje żelbetowa wieża przekaźnikowa z 1962r., na wzniesieniu – barokowy kościół św. Stanisława z I poł. XVIII w. Z Żerkowa kierujemy się do Pawłowic, Stęgoszy i Radlina. W ostatniej z miejscowości romantyczne ruiny dworu Opalińskich z II poł. XVI w. Dalej jedziemy przez Wilkowyję i Annapol do Jarocina. Podążąjąc ulicami Żerkowską i Okrężną, przecinamy ul. Św. Ducha i kierujemy się na Wolę Książęcą. Malownicza droga przeprowadza nas przez most na Lutyni, a po pokonaniu niewielkiego podjazdu, z lewej strony wyłoni się XIX-wieczny pałac w Słupi (Wola Książęca). Stamtąd podążamy za drogowskazem na Kurcew. Po prawej stronie widać dolinę górnej Lutyni. Na łąkach nad Lutynią zachowały się dawne urządzenia młyna wodnego (tamy, jazy) i budynek maszynowni. W Twardowie droga zakręca łukiem w prawo, prosto na pseudoromański kościół św. Piotra i Pawła z 1898 r. Chwilę wcześniej, po prawej stronie, widoczny dwór Żychlińskich z II poł. XIX w. Po wyjechaniu ze wsi kierujemy się do Kurcewa. W miejscowości, po lewej stronie, ruiny neoklasycznego dworu z poł. XIX w. w parku krajobrazowym z 2 stawami, potężnymi dębami i pozostałościami alei grabowej. Kierując się na Korzkwy, opuszczamy powiat jarociński.

Z Miłosławia do Żerkowa

Znakowane trasy rowerowe prowadzą również w rejon Uroczyska Warta. Od strony północnej jest to szlak czarny, wiodący od Miłosławia przez Winną Górę i Białe Piątkowo. Jadąc tym szlakiem przejeżdżamy przez lasy Żerkowsko – Czeszewskiego Parku Krajobrazowego, miejscowości Czeszewo i Szczodrzejewo, a następnie docieramy do promu w Pogorzelicy. Stamtąd udajemy się w stronę Szczonowa. Cały czas naszej drodze towarzyszą urokliwe rejony Szwajcarii Żerkowskiej. Na krzyżówce w Śmiełowie kierujemy się w stronę Brzostkowa, stamtąd szlak prowadzi nas do Raszew, a w końcowym odcinku – do Żerkowa. Całość trasy liczy ok. 32 km.

Wzdłuż granic rezerwatu Czeszewski Las przechodzi (zaczynający się w Miłosławiu) czerwony szlak rowerowy. Wyruszając z Miłosławia kierujemy się w stronę miejscowości Mikuszewo. Znajduje się tutaj neorenesansowy pałac z końca XIX w. wzniesiony w parku krajobrazowym. Jadąc czerwonym szlakiem poruszamy się po rezerwacie „Dwunastak”. Docierając do Czeszewa, warto zatrzymać się w zabytkowej karczmie „Oberża”. Następnie przeprawiamy się promem turystycznym „Nikodem”, na drugą stronę Warty. Znajdujemy się teraz na terenie kolejnego rezerwatu – jest to „Czeszewski Las”. Jadąc cały czas prosto wyjeżdżamy wprost na leśniczówkę i parking. Dalej kierujemy się tak, jak nas prowadzi droga gruntowa: przejeżdżamy przez most na rzece Lutyni, w kierunku Dębna, a przed wiaduktem kolejowym natrafiamy na szlak czerwony. Poruszamy się w stronę miejscowości Bieździadów i w odcinku końcowym do Żerkowa. Tu szlaki czerwony i czarny łączą się. Cała trasa wynosi ok. 35 km, a jej przejazd zajmie nam w przybliżeniu 3-4 godziny.

Jarocin – Cielcza – Mieszków – (Radlin – Wilkowyja) – Jarocin (13/17 km)

Jedna ze ścieżek rowerowych prowadzi na północ w kierunku Poznania, przez Cielczę, do Mieszkowa. Zaczyna się ona za stacją paliw na ulicy Poznańskiej w Jarocinie i wiedzie wzdłuż lasu. Po drodze mijamy restaurację i hotel Walcerek. W Cielczy możemy zjechać na chwilę ze ścieżki w prawo, na ulicę Szkolną, i zobaczyć kościół pw. św. Małgorzaty z początku XX w. z charakterystyczną kopułą widoczną na trasie już z daleka. Wracamy na ścieżkę i zjeżdżamy ze stromego wzniesienia w stronę rzeki Lubieszki.

W Mieszkowie na rynku możemy odpocząć pod pomnikiem Stanisława Taczaka, pierwszego przywódcy Powstania Wielkopolskiego, pochodzącego z tej miejscowości. Pomnik stoi w parku przy skrzyżowaniu ulic Poznańskiej, Dworcowej i Radlińskiej. Na obrzeżach parku znajduje się również głaz z tablicą upamiętniającą gen. bryg. Heliodora Cepę – powstańca wielkopolskiego 1918/1919, ochotnika w wojnie polsko-bolszewickiej 1920 r., żołnierza wojny obronnej 1939 r. i organizatora łączności w polskich siłach zbrojnych na Zachodzie.

Zachęcamy do zwiedzenia miejscowości. Jadąc ulicą Dworcową dotrzemy do zabytkowego kościoła pw. św. Wawrzyńca. Obok stoi barokowy dworek z 2 poł. XVIII wieku, dalej budynek dawnej gorzelni zbudowanej pod koniec XIX wieku. Jadąc w przeciwnym kierunku, ulicą Radlińską, trafimy do budynku Szkoły Podstawowej w Mieszkowie (z ulicy Radlińskiej należy skręcić w ulicę Radliniecką). Mieści się w tam biblioteka publiczna, a w niej Izba Pamięci Powstańców Wielkopolskich (zwiedzanie po wcześniejszym ustaleniu tel. 62 749 30 15). Obok szkoły zobaczymy też stary wiatrak z XIX wieku, należący kiedyś do rodziny generała Heliodora Cepy.

Ścieżka rowerowa kończy się przy cmentarzu parafialnym za Mieszkowem. Na cmentarzu znajdują się: pamiątkowa tablica na grobie rodziców gen. Stanisława Taczaka – pierwszego dowódcy powstania wielkopolskiego, groby powstańców wielkopolskich oraz ochotników, którzy zginęli w lesie za pobliską wioską Osiek podczas potyczki z oddziałem niemieckim w czasie II wojny światowej.

Wyprawę możemy zakończyć w Mieszkowie i wrócić do Jarocina tą samą drogą. Możemy też ją kontynuować, jadąc przez Radlin i Wilkowyję, z której również prowadzi ścieżka rowerowa do Jarocina.

Wybierając kontynuację wyprawy kierujemy się ulicą Radlińską w stronę miejscowości Radlin, gdzie znajdują się malownicze ruiny pałacu Opalińskich. Pałac zbudowano w latach około 1570 – 1592. Z pałacem wiąże się tajemnicza legenda „O podziemnym tunelu i umowie z diabłem” dostępna do przeczytania lub posłuchania w aplikacji „Legendoczytacze na szlaku” (system Android). Nieopodal ruin stoi kościół pw. św. Walentego, zbudowany w latach 1686-1688. Przy nim znajduje się renesansowa kaplica pw. Matki Bożej Karmelitańskiej oraz nagrobek Jerzego Opalińskiego – Kanclerza Wielkiego Koronnego.

Dalej udajemy się w kierunku Wilkowyi. Przejeżdżamy przez zabytkowy most nad Lutynią i docieramy do neogotyckiego kościoła pw. św. Wojciecha z II poł. XIX wieku. Na wieży kościoła herb rodziny Radolińskich. Przy kościele skręcamy w prawo i dojeżdżamy do ścieżki rowerowej prowadzącej do Jarocina. Przy kolejnym moście można odpocząć i skontrolować stan roweru.

Linki:
Izba Pamięci Powstańców Wielkopolskich, biblioteka Jarocin, filia w Mieszkowie, ul. Radliniecka 11, tel. 62 749 30 15: bibliotekajarocin.pl
Stowarzyszenie „Nasz Mieszków”: naszmieszkow.webnode.com
Mieszków: turystyka.bibliotekajarocin.pl
Radlin: turystyka.bibliotekajarocin.pl
Aplikacja Legendoczytacze na szlaku: play.google.com

Jarocin – Słupia – (Bachorzew – Wilkowyja) – Jarocin (13/16 km)

Tym razem wyprawę rozpoczynamy spod jedynego w Polsce Pomnika Glana, który stanął na skrzyżowaniu ulic Wojska Polskiego i św. Ducha w 2011 roku. Przechodzimy na drugą stronę ulicy Wojska Polskiego i skręcamy lewo. Ścieżka rowerowa wiedzie nas do Ronda Powstańców Wielkopolskich. Mijamy Park im. mjr. Zbigniewa hr. Ostroróg – Gorzeńskiego i kierujemy się na drugą stronę ulicy Wojska Polskiego tak aby znaleźć się obok stacji benzynowej. Skręcamy w lewo w ulicę Niedźwiedzińskiego. Ścieżka rowerowa prowadzi na rondo Romana Dmowskiego. Skręcamy w lewo w ulicę Batorego i jedziemy dalej prosto ulicą Jarmarczną, aż dojedziemy do ulicy św. Ducha. Przy zabytkowej Wieży Ciśnień droga się rozwidla. Wybieramy drogę w prawo. Kierujemy się prosto ulicą św. Ducha. Jedziemy pasem drogowym do wiaduktu nad nową obwodnicą Jarocina. Pokonujemy rondo i kierujemy się drugim zjazdem na ulicę Bohaterów Jarocina. Jadąc ścieżką rowerową,  mijamy nową siedzibę Komendy Powiatowej Policji.

Dalej prowadzi ona przez las wzdłuż rzeki Lutyni aż do pałacu w Słupi z XX wieku (własność prywatna). Ze wzgórza przy pałacu rozpościera się widok na okoliczne łąki, wśród których wije się rzeka. Nad jej brzegiem można odpocząć. Ze Słupi można wrócić do Jarocina tą samą drogą.

Wyprawę można też przedłużyć, jadąc wzdłuż rzeki Lutynia w kierunku Bachorzewa, Wilkowyi i Jarocina (ok. 9 km).

Decydując się na przedłużenie wyprawy, wracamy na ścieżkę rowerową i zjeżdżamy z wzniesienia. Przed pałacem znajduje się mały parking i skręt w prawo do lasu. Tą leśną drogą, wiodącą wzdłuż Lutyni i przez urokliwe polany, docieramy do drogi głównej Jarocin-Konin, przed Bachorzewem. Jedziemy drogą główną i skręcamy w ulicę Jesienną. Mijamy Mogiłę Żołnierzy Napoleońskich z czasów wyprawy Napoleona na Moskwę w 1812 roku (podczas prac w lesie w pobliżu krzyża znaleziono tu dobrze zachowane części rynsztunku orężnego żołnierza francuskiego). Droga wiedzie nas w kierunku wsi Wilkowyja, gdzie dojeżdżamy do drogi głównej. Skręcamy w lewo. Docieramy do ścieżki rowerowej. Możemy odpocząć przy wiatce dla rowerzystów w pobliżu zabytkowego mostu nad Lutynią.

Najsłynniejszym zabytkiem Wilkowyi jest stary młyn wodny, opisany w opowiadaniu Jarosława Iwaszkiewicza pt. „Młyn nad Lutynią”. Z miejsca, w którym się znajdujemy, łatwo do niego dotrzeć. Kierujemy się na ulicę Lutyńską. W 2022 roku otwarto tu Most Światowego Dnia Roweru / World Bicycle Day Bridge łączący brzegi rzeki Lutyni. Przejazd przez most umożliwia dotarcie do ulicy Jesiennej w kierunku Bachorzewa (parking). Od młyna w prawo ścieżka rowerowa prowadzi do Annapola w kierunku Jarocina.

Wracając do  Jarocina jedziemy wzdłuż ulicy Żerkowskiej, św. Ducha i dojeżdżamy do Pomnika Glana po drodze mijając murale, park miejski i ruiny kościoła św. Ducha.

Pałac w Słupi: polskiezabytki.pl
Informacje o muralach: streetartjarocin.com
Zabytki w Jarocinie: turystyka.bibliotekajarocin.pl
Młyn nad Lutynią: grafywpodrozy.pl

Jarocin – Annapol – Wilkowyja – Jarocin (12 km)

Z Parku im. mjr. Zbigniewa hr. Ostroróg – Gorzeńskiego ruszamy przejeżdżając przez Rondo Powstańców Wielkopolskich na ulicę Niedźwiedzińskiego (po prawej stronie od stacji benzynowej). Ścieżka rowerowa prowadzi na rondo Romana Dmowskiego. Dalej skręcamy w lewo w ulicę Batorego i dalej prosto ulicą Jarmarczną dojedziemy do rozwidlenia dróg przy Wieży Ciśnień. Kierujemy sie na ulicę Żerkowską do wiaduktu nad nową obwodnicą Jarocina. Tam przez Annapol dojeżdżamy ścieżką rowerową do Wilkowyi, gdzie można odpocząć na zabytkowym moście nad Lutynią.

Największą atrakcją turystyczną Wilkowyi jest stary młyn wodny, opisany w opowiadaniu Jarosława Iwaszkiewicza  pt. „Młyn nad Lutynią”.  Do obiektu można  dotrzeć jadąc ulicą Lutyńską. Znajdujący się tu Most Światowego Dnia Roweru / World Bicycle Day Bridge łączy brzegi rzeki. Przejazd przez most umożliwia dotarcie do ulicy Jesiennej w kierunku Bachorzewa (parking). Od młyna w prawo ścieżka rowerowa prowadzi do Annapola w kierunku Jarocina.

Jadąc wzdłuż ul. Powstańców Wielkopolskich docieramy do neogotyckiego kościoła pw. św. Wojciecha z 1855 roku. W tym miejscu można zakończyć krótką wyprawę i wrócić do Jarocina lub ją kontynuować w trzech różnych kierunkach: do Tarc, do Łuszczanowa lub do Żerkowa.

Kierunek Tarce

Na skrzyżowaniu obok kościoła skręcamy w prawo w ulicę Gorzeńskiego, która prowadzi prosto do pałacu w Tarcach, zbudowanego w 1871 roku w stylu neorenesansu francuskiego. W tamtejszym parku można podziwiać pomniki przyrody, odwiedzić zwierzyniec z danielami lub wyciszyć się przy magicznym źródełku wypływającym w lesie przy figurze Matki Boskiej z Lourdes. W sezonie letnim działa tam także restauracja.

Kierunek Łuszczanów

Jadąc w kierunku Żerkowa, skręcamy w ulicę Leśną. Prowadzi ona do wsi Łuszczanów. Można tam zobaczyć odrestaurowany wiatrak koźlak, który w wiosce znajduje się od roku 1898. Został przywieziony w częściach z okolic Ostrowa Wielkopolskiego. Postawiono  na pagórku za szkołą. Został tam też wybudowany piec chlebowy. Cały obiekt nosi nazwę „Dom Chleba”. W celu zwiedzania należy kontaktować się z sołtysem wsi Łuszczanów. Do wiatraka można też dojechać, skręcając z drogi głównej w drogę polną obok figurki niedaleko za szkołą.

Kierunek Żerków

Żerków oddalony jest od Wilkowyi o 7 kilometrów. Kolejny odcinek ścieżki rowerowej, wraz z wiatką oraz stacją do naprawy rowerów, znajduje tuż przed Żerkowem. Na trasie z daleka widoczna jest już charakterystyczna wieża przekaźnikowa (telewizyjna) znajdującą się w Żerkowie.  W miasteczku można zobaczyć kościół pw. św. Stanisława Biskupa z XII w. oraz neobarokowy kościół ewangelicki z początków XX wieku. Latem w Żerkowie otwarty jest basen odkryty (ul. Parkowa). Jedziemy ścieżką rowerową wzdłuż ogrodzenia basenu. Na pasach skręcamy w lewo. Mijamy amfiteatr i przejeżdżamy przez ozdobną bramę, jedyną pozostałość po istniejącym tam kiedyś pałacu. Jak wyglądał pałac i co się z nim stało – opisano na tablicach informacyjnych. Główną drogą dojeżdżamy do centrum i dalej, wzdłuż lasu,  do punktu widokowego w pobliżu Łysej Góry (161 m n.p.m.), skąd można podziwiać teren tzw. “Szwajcarii Żerkowskiej” z widokiem na kościół w Brzostkowie i Muzeum Adama Mickiewicza w Śmiełowie.

Zabytki w okolicach Jarocina: turystyka.bibliotekajarocin.pl
Młyn nad Lutynią: polskaniezwykla.pl
Pałac w Tarcach: polskiezabytki.pl
Muzeum Adama Mickiewicza w Śmiełowie: smielow.com.pl
Łuszczanów: tarce-okolice.ocom.pl
Basen odkryty w Żerkowie: mct.zerkow.pl
Mickiewiczowskie Centrum Turystyczne w Żerkowie: mct.zerkow.pl
Wieża przekaźnikowa w Żerkowie: polskaniezwykla.pl

Jarocin – Witaszyczki – Witaszyce  – (Magnuszewice – Twardów – Słupia) – Jarocin (17/25 km)

Zaczynając wyprawę przy Parku im. mjr. Zbigniewa hr. Ostroróg – Gorzeńskiego, w którym znajdują się pomniki osób zasłużonych dla Jarocina oraz postania wielkopolskiego, jedziemy ulicą Skarżyńskiego w stronę Ronda Jarocińskich Latających Kompanii 1918-1919. Dalej ścieżką rowerową podążamy wzdłuż ulicy Wrocławskiej aż do skrzyżowania z ulicą Powstańców Wielkopolskich. Skręcając w lewo jedziemy chodnikiem (dopuszczonym do ruchu rowerowego) wzdłuż ulicy Powstańców Wielkopolskich, mijamy kilka murali oraz stację do samodzielnej naprawy rowerów. Przez Rondo im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego jedziemy prosto ścieżką imienia Światowego Dnia Roweru prowadzącą do Witaszyc.

W Witaszycach przy głównej drodze znajduje się zabytkowy pałac z 1899 roku, zbudowany w stylu neobarokowym. Obecnie pałac stanowi własność prywatną. Znajduje się w nim hotel i restauracja. Właściciel pałacu wraz z synem stworzyli tam dwa muzea związane z ich pasjami. W pobliskim dworku z XVIII wieku znajduje się Muzeum Wojen Napoleońskich. Jest to jedyne w Polsce muzeum poświęcone Epoce Napoleońskiej. Myślą przewodnią towarzyszącą powstaniu muzeum było pokazanie ogromnego wkładu Polaków w walkę o niepodległość pod przewodnictwem Napoleona.

Muzeum Star Wars zgromadziło największą w Polsce kolekcję unikatowych przedmiotów z najsłynniejszej sagi gwiezdnej. Mieści się w nim ponad 1000 eksponatów ze wszystkich części fabularnych i animowanych: postacie w skali 1:1 – R2D2, Darth Maul, Szturmowcy i wiele innych postaci z Międzygwiezdnych Galaktyk. Organizowane są tu również kolonie i imprezy integracyjne dla dzieci i młodzieży o tematyce Star Wars.
Ekspozycje muzeów można zwiedzać po wcześniejszym uzgodnieniu telefonicznym: 62 740 14 67 lub 602 781 229. Adres: Witaszyce, al. Wolności 35.

Przy alei Wolności, w Pawilonie GS, znajduje się filia biblioteki publicznej, w której można zobaczyć eksponaty zgromadzone w Izbie Tradycji Ziemi Witaszyckiej. Są tam zdjęcia, przedmioty codziennego użytku, pamiątki po kolejce wąskotorowej, cegielni czy cukrowni, które kiedyś istniały w Witaszycach. Zwiedzanie po uzgodnieniu telefonicznym – tel. 62 740 12 66.

Na dorosłych i dzieci czeka także wiele atrakcji w Rodzinnym Parku Rozrywki Bryllandia. Mieści się on przy ulicy Piaskowej 28 (jedziemy główną drogą na Kalisz i skręcamy w prawo obok marketu). Jego atrakcje to między innymi: altany wypoczynkowe, olbrzymie dinozaury oraz insekty i mini zoo, strzelnica sportowa. Więcej informacji pod numerem telefonu: 606 899 944 lub 609 090 458.

Z ulicą Piaskową związana jest miejscowa legenda o „Cygańskim mostku”. W odnalezieniu tego tajemniczego miejsca pomoże aplikacja „Legendoczytacze na szlaku” (system Android). Dzięki aplikacji można przeczytać jej tekst lub posłuchać legendy. W aplikacji znajduje się mapa miejsc związanych z okolicznymi legendami, gra memory ilustrowana pracami dzieci oraz kalendarz imprez odbywających się aktualnie w Jarocinie. Podpowiedź: aby odnaleźć mostek, należy udać się polną drogą w stronę lasu.

Wyprawę można kontynuować w kierunku Woli Książęcej i Słupi.

Jadąc prosto polną drogą przez las dojedziemy do drogi asfaltowej. Skręcamy w lewo w kierunku Magnuszewic. W Magnuszewicach znajduje się zabytkowy drewniany kościół pw. Św. Barbary, malowniczo położony nad rzeką Lutynia. Zbudowano go w latach 1751 – 1752. Za mostem, obok figurki, skręcamy w lewo i jedziemy prosto. Po drodze można skosztować pysznej grochówki w przydrożnym punkcie gastronomicznym.

Przekraczamy drogę krajową nr 12 i trafiamy do Twardowa, który położony jest na prawym brzegu rzeki Lutyni. W wiosce można zobaczyć neogotycki kościół pw. Świętych Apostołów Piotra i Pawła zbudowany w latach 1885 – 1896. Dalej kierujemy w stronę Woli Książęcej. Na skrzyżowaniu skręcamy w lewo i jedziemy prosto. Dojeżdżamy do Słupi, gdzie możemy odpocząć przy tamie na Lutyni (droga w dół przez łąkę), skąd roztacza się widok na Pałac w Słupi. Stąd, ścieżką rowerową, wracamy do Jarocina.

Aplikacja „Legendoczytacze na szlaku”: play.google.com
Rodzinny Park Rozrywki Bryllandia: bryllandia.pl
Pałac Witaszyce, al. Wolności 35, tel. 62 740 14 67: turystyka.bibliotekajarocin.pl
oraz palacwitaszyce.com.pl
Izba Tradycji Ziemi Witaszyckiej, Biblioteka Jarocin, filia w Witaszycach,
Al. Wolności, tel. 62 740 12 66: bibliotekajarocin.pl
Kościół w Magnuszewicach: zabytek.pl
Kościół w Twardowie: zabytek.pl

Jarocin – Witaszyczki – Zakrzew – Golina – Jarocin (17 km)

Wyprawę zaczynamy przy Parku im. mjr. Zbigniewa hr. Ostroróg – Gorzeńskiego (ul. Hallera). Warto chwilę poświęcić na spacer po jego terenie. Stoją w nim pomniki postaci ważnych dla Jarocina i powstania wielkopolskiego. Ruszamy ul. Skarżyńskiego w stronę Ronda Jarocińskich Latających Kompanii 1918-1919. Warto zwrócić uwagę na mijane po drodze murale. Dalej ścieżką rowerową podążamy wzdłuż ulicy Wrocławskiej aż do skrzyżowania z ulicą Powstańców Wielkopolskich. Skręcając w lewo jedziemy chodnikiem (dopuszczonym do ruchu rowerowego) wzdłuż ulicy Powstańców Wielkopolskich do Ronda im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego. Po drodze również mijamy kilka murali. Przy przejściu dla pieszych na wysokości supermarketu mieści się stacja do samodzielnej naprawy rowerów. Jedziemy dalej ścieżką rowerową przez drugie rondo i wzdłuż lasu. Za lasem skręcamy w prawo. Za przejazdem kolejowym jedziemy prosto w kierunku centrum wsi Zakrzew.

Na rondzie będziemy skręcać w prawo w stronę wsi Golina i Stefanów. Przedtem jednak możemy na chwilę zatrzymać się, by zobaczyć zabytkowy pałac z 1866 roku, zbudowany w stylu renesansu północnego. Wjazd przez ozdobną bramę przy rondzie.

Jadąc wzdłuż lasu mijamy kapliczkę poświęconą Janowi Pawłowi II. Docieramy do głównej drogi w Golinie. W tej miejscowości warto zobaczyć zabytkowy drewniany kościół pw. św. Andrzeja z XVII wieku. Aby do niego dotrzeć na skrzyżowaniu ze światłami skręcamy w ul. Wolności i jedziemy prosto. Sanktuarium zobaczymy po lewej stronie drogi. Znajduje się w nim słynący z cudów obraz Matki Boskiej Pocieszenia, do którego co roku we wrześniu pielgrzymują wierni z okolicznych miejscowości. Wieś słynie też z haftu zwanego snutkami golińskimi, które można zobaczyć w kościele oraz w jarocińskim Muzeum Regionalnym. Na skwerze zieleni przy drugich światłach drogowych (kierunek Koźmin Wielkopolski) znajdują się tablice informujące o historii wsi. Na murze szkoły podstawowej zobaczyć możemy powstały w 2020 roku mural z wizerunkiem Heleny Moszczeńskiej i snutki golińskiej, wykonany przez Julitę Antonowicz, Jędrzeja Borkiewicz i Julię Ciesielczyk. Helena Moszczeńska, właścicielka nieistniejącego już pałacyku w Golinie, swoje życie poświęciła snutce golińskiej – haftowała, prowadziła kursy, uczestniczyła w wystawach.

W Golinie kończy się ścieżka rowerowa. Najkrótsza droga powrotna do Jarocina (ok. 5 km) prowadzi poboczem wzdłuż głównej ulicy (droga krajowa nr 15).

Informacje o muralach: streetartjarocin.com
Sanktuarium Matki Bożej Pocieszenia w Golinie: sanktuarium-maryjne.pl
Snutka golińska: snutka.pl
Szkoła w Golinie: szkolagolina.pl/szkola/patron/
Muzeum Regionalne w Jarocinie: muzeumjarocin.pl
Pałac w Zakrzewie: polskiezabytki.pl

Szlakiem jarocińskich murali

Będąc w Jarocinie warto zobaczyć rozsiane po całym mieście murale. Znajdziecie je na ścianach bloków, kamienic i innych obiektów. Ich twórcami są artyści znani z polskiej sceny street artu, m.in. M-City, ZBIOK, Czarnobyl, Swanski i Monstfur. Na rowerową wyprawę szlakiem murali możecie pojechać kontaktując się z przedstawicielami Stowarzyszenia RoweLOVE Jarocin. Stowarzyszenie organizuje również rajdy rowerowe, także nocne, do których można się przyłączyć.

Więcej o muralach na stronie http://streetartjarocin.com/

Stowarzyszenie RoweLOVE Jarocin
tel. 697 250 571, e-mail: rowelovejarocin@gmail.com www: facebook.com/rowelovejarocin